Babyproffsen

Nu börjar mina vänner skaffa barn.
Jag har en två och ett halvt-åring.
Jag är proffset de, de är nybörjare.
Trodde jag.
Det har visat sig att jag inte vet någontinging om barn, att föda barn eller att ta hand om dem, det är tydligt är jag pratar med mina vänner.
De tycks ha tagit högskolepoäng i bebiskunskap medan jag är någon slags autodidakt.
Jag gick tillexempel inte på föräldrakurserna.
Detta för att  a) det var klockan åtta på morgonen och jag hade ett jobb att gå till och b) det var för jäkla dumt helt enkelt.
Jag hade ju förlöst kattungar,  och hur svårt kunde det vara att ta hand om en bebis  tänkte jag.
Tydligen är det jättesvårt, detta eftersom mina vänner är övertygade om att barnens fäder inte besitter samma expertkunskaper som de själva. Endast i undantagsfall får de hålla i de små telningarna, och de får absolut inte fatta några beslut som rör bebisen.
Jag får inte heller hålla.
Med fasa i rösten minns mina nu proffesionellt bebishanterande  vänner alla fatala misstag som jag gjort under min dotters första levnadsår.
- Tänk att du gav henne tårta på dopet. Att hon fick äta grädde!
- Och så sover hon inte i sin egen säng!
- Men fick hon flaska när hon var nyfödd?
- Oj, har hon napp?
- Ja och du gav ju henne fruktpuré innan hon fick smaka på majspuré. Det kunde gått illa det.

Nej det blir bakläxa på alltihopa. Gör om och gör rätt.
Det tycker i allafall mina vänner som är nygravida.
- Åh, kan inte du skaffa tvåan nu, så kan vi vara föräldralediga samtidigt!
Jo men visst, det är ju ett bra skäl att skaffa fler barn, för att roa mina vänner. Sedan bor de i stan och jag tjugo  mil ut i ingenstans. Hur ofta tror de att vi kommer att ses och dra barnvagnar längs avenyn egentligen? Och för det tredje, det är en jäkla skillnad på att ha en lite spädis och att ha en liten spädis OCH en högljudd treåring som vill pilla på bebisarna med lortiga små fingrar. Tror inte att ni skulle orka hänga med oss i någon större utsträckning.
Men skolka för allt i världen inte från föräldrakursen, för då blir ni som jag. En bebisanalfabet som gör helt fel och matar barnet med fruktpuré INNAN majspuré.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0