Kanindöden

Alla kaninerna är döda nu.
Fem stycken har strukit med under sommaren.
FEM!
Jag har sedan innan ett komplicerat förhållande till ett annat burdjur, marsvinet.
Detta eftersom jag under nio års tid hade ett marsvin som negligerades å det grövsta och över detta lider jag fortfarande samvetskval. Jag har tillexempel en ofta återkommande mardröm där jag plötsligt inser att jag inte bytt strö i buren sedan 1998 och sedan, i en desperat kamp mot klockan, försöker ta mig till mitt stackars marsvin.
Problemet med marsvinet var att det ALDRIG dog. När jag flyttade hemifrån levde det sega djuret fortfarande och tillbringade sina sista år i en tvättbalja i min formors kök (antagligen de bästa åren i dess långa men händelselösa marsvinsliv). Problemet med kaninerna var att de dog HELA TIDEN!

 

Kanindöd 1: Rymde och dödades, gärningsman okänd men hankatten är huvudmisstänkt.
Kanindöd2: Rymde och tog sin tillflykt under altanen för att sedan aldrig återses.
Två nya kaniner införskaffades här för att hålla den tredje sällskap.
Kanindöd 3: En av de nya kaninerna låg slö och apatisk, avlivades då.
Kanindöd 4: Den andra nyinköpta kaninen hittades död kaninhuset, antagligen avlidit av hjärtattack efter en duvhöksattack. Någon fysisk skada lyckades duvhöken dock inte åsamka kaninerna eftersom denne trasslat in sig i burens nät och sedan dött (antagligen av skam).
Kanindöd 5: När den sista kaninen skulle utfodras på morgonen dagen efter duvhöksattacken var kaninhagen tom. Ett hål efter duvhöken hade troligen utnyttjats av hungrig katt för senare hittades ett noggrant renätet kaninskinn under trappen.

 

Nu tål jag inte att se kaniner över huvudtaget. Alla dotterns kläder med kanintryck har förpassats längst in i garderoben och några pussel med kaninmotiv kommer inte att läggas inom den närmsta framtiden.
Däremot kommer jag att fortsätta att läsa sagan ”När lillasyster kanin nästan blev uppäten av en räv, men jag kommer att ändra slutet och titeln så att det blir mer realistiskt. Numera heter sagan ”När lillasyster kanin, precis som kaniner i största allmänhet, blev uppäten av en räv/katt/duvhök”.


Tre av kaninerna och Sveriges vitaste ben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0