Den som är fattig är aldrig sjuk

I Sverige är vi tydligen mest sjukskrivna i hela världen. Vi sjukskriver oss så till den milda grad att vi var tvugna att reformera hela systemet och börja utförsäkra folk efter devicen "Nej, nu har du varit sjukskriven för länge, nu är det någon annans tur att vara sjuk."
Det är alltså inte anledningen till att du inte kan jobba som i frågasätts, utan hur länge du kan vara sjuk. Cancer, musarm eller lite osams med chefen, alla verkar behandlas ungefär likadant och med samma prognos om tillfrisknande.
Lika frikostigt som läkarna sjukskriver, lika hänsynslöst beslutar försäkringskassan senare att ALLA kan arbeta.

Nu kommer jag säkert att drabbas av både utbrändhet och musarm bara för att jag skriver så här, men, är det inte lite märkligt att vi med världens bästa arbetsplatsmiljö också har flest sjukskrivna?

Idag satt jag i klassrummet och lyssnade till sorlet från mina sfi-elever. En kille berättade något på sitt hemspråk somaliska och landsmännen skrattade hjärtligt

- Kan ni inte berätta på svenska? frågade jag.
Och så fick jag följande historia återberättad:
"En man i rullstol blev erbjuden ett jobb i en affär. Han skulle hjälpa till att plocka upp varor på hyllorna. Mannen hade inget arbete och tackade ja. Eftersom han satt i rullstol blev arbetet besvärligt. En annan man gick förbi och såg hur han kämpade med att få upp varorna på hyllorna.
- Varför arbetar du? frågade han. Varför är du inte hemma och vilar, du är ju sjuk?
- Om jag inte arbetar har jag inte råd att köpa mat, svarade mannen i rullstolen. Den som är fattig är aldrig sjuk"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0