Världens enda uppstoppade val

Jag har länge velat göra en serie om den malmska valen.
Det första hindret var att jag på fullaste allvar trodde att en val såg ut ungefär så här:

Det andra hindret låg i att jag har extremt svårt att slutföra något om jag inte har en deadline, så av serien blev det bara en enda bild. Den blev dock rätt snygg, så jag publicerar den här med en kort text om valen istället.



Den malmska valen är världens enda uppstoppade val, och den finns på Naturhistoriska museet i Göteborg.
Den är helt sinnessjukt stor. Den tornar upp sig likt en gammal sönderfestad skinnsoffa som lagats med nubb.
Valen strandade utanför Göteborg 1865. Om det hade skett idag hade hela västra Götaland engagerat sig i räddningsaktionen. 1865 stack man istället ihjäl den med spett och harpuner. 
Det som farscinerar mig mest med den malmska valen är egentligen inte att den är den enda i sitt slag, eller att den i äkta Göteborgsanda hålls öppen endast på valdagen, eller det faktum att den stängdes eftersom studenter vid förra sekelskiftet korpulerade i den.
Nej det som är så farscinerande är den allmänt spridda vanföreställningen att man kan fika i valen.
Det kan man inte. Det har man inte kunnat på närmare hundra år.
Ändå hävdar många bestämt att de har fikat i valen på skolutflykter.
Det är jättemärkligt.
Jag och min man hade ett stort gräl om detta. Han var tvärsäker på att han hade fikat i valen.
Efter att jag googlat saken besinnade han sig och sa att det nog var valen i Stockholm han fikat i.
Men det finns ingen val i Stockholm.
Det finns bara en. I hela världen. Och den fikar man inte i.
Däremot har kanske din gammelmormor nuppat i den.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0